epatieteilijat

Finnairista purjelentoyhtiö?

Suomen Epätieteellinen Seura ehdottaa, että Finnairin siipien alle pumpattaisiin paineilmaa ja että yhtiöstä tehtäsiin luomusti lentävä purjelentoyhtiö.

Jos nykyinen kalusto vaihdettaisiin purjelentokoneiksi, niitä voisi hommata perin monia.

Finnairin kardaaniakselin laakerit tuskin hirttävät kiinni, mutta silti epätieteilijät haluavat jaella auliita neuvojaan.

Mediassa menee kohta paperia aivan metritolkulla. Metsää kaatuu paperin tuottamiseen ja mediamyllyn pyörittäminen kuluttaa muutenkin energiaa niin, ettei kohta mikään loppusijoitusluola riitä.

16.3. ilmestyneen Iltasanomien mukaan Finnair Oyj:n osakkeiden kokonaisarvo on tipahtanut 300 miljoonaan euroon. Tuolla summalla saisi lehden mukaan yhden Airbus 380 laajarunkokoneen. Onhan tuo A 380 toki pullea ja kaunis, mutta sääli olisi jos Finnair vaihdettaisiin yhteen – vaikkakin upouuteen - A 380 -koneeseen.

Jos Finnairin päivittäinen matkustajakapasiteetti ängettäsiin matkalaukkuineen yhteen ainoaan A 380 –koneeseen, siitä tulisi niin painava, että sen laskutelineet lässähtäisivät ennen nousua.

On puhuttu huoltovarmuudesta ja siitä että Finnair on tärkeä, niin kuin se toki onkin. Paitsi että joka kansalaisen ”osuus” yhtiöstä taitaa olla vain kolmenkymmenen euron luokkaa. Sillä pääsee suunnilleen Helsingistä Mikkeliin, muttei takaisin – ja mitä siitäkin tulisi, jos Mikkeliin menijöitä olisi 5 miljoonaa. Siellähän syntyisi ihan kaaos.

Finnair on yrittänyt säästää, mutta pensa kallistuu koko ajan.

Pitäisi olla kekseliäitä ja voisiko Finnair vaihtaa strategiansa ja luopua pensasta ja saada ilmaa siipiensä alle niin että rupeaisi purjelentoyhtiöksi. Siis ja jopa ihan luomusellaiseksi.

Niille, jotka haikailevat huoltovarmuuden perään, niin pitäisi kysäistä, että pitäisikö A380-koneesta ostaa pyrstö tai sitten hommata vaikkapa vähän käytetty Tupolev talvilämpimään halliin tai jotain.

Aasiassa kanoja kasvatetaan hyvin hallitusti ja vapaalla mentaliteetilla. Voisiko sieltä tuoda varsin vapaan kanan munia tai jopa kanoja muniskelemaan tänne päin, jos paluulennoilla sattuisi olemaan vapaita paikkoja?

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Arvostan epätieteellistä huumoria, mutta todellisuudessa Finnairin tilanne on paljon enemmän traaginen kuin koominen. Kun firmasta lähtevä varatoimitusjohtaja kuittaa bonuksina kymmenen tavallisen työntekijän vuosipalkan, on palkitsijoiden suhteellisuudentaju pettänyt täydellisesti. Noissa tunnelmissa jonkun pitäisi saada kriisissä oleva tappioyhtiö raiteilleen.

Käyttäjän epatieteilijat kuva
Jaakko Koskinen

Juu.

Finnairin tilanne on, niin kuin Markku Huusko toteaa, enemmän traaginen kuin koominen. Kuten Huusko perästä päinkin kommentoi, niin huumorilla voi keventää vakaviakin asioita.

Olisihan se tosi harmillista, jos kansalaisia pitäisi kyörätä ulkomaille lentoteitse kuumailmapalloilla tai purjekoneilla.

Epätieteilijöitten aivot käyvät täysillä kierroksilla ja nyt on huomattu, että kun oikein täysillä kierroksilla kun aivo kiertää, niin sillä lämpiää kuumailmapallokin. Mukaan kuumailmapalloon mahtuisi laskelmiemme mukaan kuitenkin vain yksi matkustaja.

Mitä tulee paljonpuhuttuun huoltovarmuuteen, niin kyllä kai suihkumoottorin männänrenkaita pitäisi aika ajoin vaihtaa ja renkaisiinkin pumpata ilmaa, että renkaat pysyvät pulleina.

seppo kirnu

Eräs varteenotettava vaihtoehto on ns. myydä vehkeet ja ostaa niillä leipää -jonka lopputuotetta ihmettelessä on ehditty ehkä tarmokkaasti rakentaa metaanilla ja vikkeläkinttuisten ministerien/viskaalien päiden sekä mahanalueen tuottamalla lämmöllä kohoava ilmalaiva-armada

Ilmalaiva=sinivalkoisen lokkilogon alla seilaava kaasukupla, jonka kuoresta ei edelleenkään onnistuta Poincaren otaksuman ratkaisuista ja muista himmelimäisyyksistä huolimatta tekemään juuri pierunkuorta vahvempaa (1 pierunkuori on noin 'jonkun verran', eli 3,5 nanoluokan jotain jossain asteikossa)

Ilmalaivakentälle lähtöselvitykset on muovattava labyrinttimäiseksi juoksumattojen verkostoksi, josta saadun sähkön avulla pyöritetään yhtä-nollaa lipunmyynti/läpivalaisu/matkaselvitys/passintarkastusautomaattia tai auto-maattia. Matkatavarahihnasto laitetaan toimimaan toilettien rullattavasta käsipyyheautomaatista voimansa pyöräyttäen.

Ps. jos kello pysähtyy, niin pitääkö siihen vaihtaa paristo samaan aikaan kun se pysähtyi, ettei se kärsi aikaerosta?

Käyttäjän epatieteilijat kuva
Jaakko Koskinen

Hyvä idea tosiaan olisi se, että lähtöselvityksissä juostaisiin hihnoilla ihan niin kuin nytkin, mutta päinvastoin juostaisiin niin että matkalaukkujen kanssa juostaisiin ikään kuin oltaisiin myöhästymissä tai ottaisi muuten päähän.

Mukana voisi olla toimittaja ja televisiokamera, jota ottaa ihan oikeasti päähän.

Kaikki tietävät, miten älykkäitä nykykamerat ovat. On kuitenkin pitkä matka siihen, että kamerat valtaisivat median - vaikka ne näkevätkin melkein kaiken.

Harri Räsänen

Yksi mahdollisuus olisi muuttaa nykyiset suihkukoneet purjelentokoneiksi siten, että niistä poistettaisiin kaikki ylimääräinen kuten moottorit ja valtaosa elektroniikasta.
Varakkaammilta lentoyhtiöiltä ostettaisiin hinauspalvelu, jonka avulla Finnairin purjelentokone hinattaisiin yläilmoihin, josta sitten kone liitäisi kohti määränpäätä.

Säästöä saavutettaisiin myös sivutuotteena, koska moottorittoman purjelentokoneen lentäjän koulutus on halpaa ja nopeaa. Myös matkustajina liikkuvia purjelentäjiä voitaisiin käyttää pilotteina pientä korvausta vastaan.

Idea ei ole tuulesta temmattu. Toisen maailmansodan aikana käytettiin sadoittain purjekoneita Normandian maihinnousussa.

Tässä esitellään Brittien Horsa purjekoneen toimintaa.

http://www.youtube.com/watch?v=d09YOacP-9g

Sodan jälkeen ylimääräisiksi jääneistä purjekoneista tehtiin asuntoja.

http://www.youtube.com/watch?v=tCkzxOcwg_Q&feature...

Toivottavasti Finnairin lentokoneet eivät päädy asunnoiksi.
Toisaalta olisihan se ihkua asua ihan omassa suihkukoneessa, eikun purjelentokoneessa!

Käyttäjän epatieteilijat kuva
Jaakko Koskinen

Tämä hinausidea on hyvä. Ja sekin, että matkustajina liikkuvia purjelentäjiä voitaisiin käyttää pilotteina pientä korvausta vastaan. Purjelentäjäthän ovat ilmailualan huimapäitä, jotka rupeaisivat hommaan varmaan mielellään.

Totta puhut. Idea ei tosiaankaan ole tuulesta temmattu. Toisen maailmansodan aikana käytettiin sadoittain purjekoneita Normandian maihinnousussa. – ja matkustajia oli mukana kymmenittäin.

Junaliikenne argumentoi kilpailukykyään sillä, että juna voi noukkia matkustajia matkan varrelta vaikkapa Helsinki-Kuopio –reitillä. Tuli siksi vielä sellainen idea, että lentoliikenne voisi kilpailla junaliikenteen kanssa, jos matkustajia voisi tiputella ulos laskuvarjolla sinne tänne matkan varrella – ja jos matkustajia voisi noukkia kyytiin sieltä täältä jollakin benjiköyden tapaisella. Köydessä pitäisi vain olla päässä koukku. Sellainen väkäsetön, jotta matkustaja saadaan helposti irti koukusta. Tällaisellahan urheilukalastajat kalastavat, jos haluavat päästää saaliinsa takaisin uiskentelemaan.

Mitä tulee VR:ään, niin kyllä pitää onnitella, että 150 vuotta meni täyttämään. Nyt kun miettii, niin miettii, että mimmoisillakohan junilla sitä vaikkapa sadan vuoden päästä ajetaan. Ovatkohan mahdollisesti ääntä nopeampia tai sitä rataa? No ainakin käytetyistä suihkulentokoneista voisi näprätä kätevästi pendolinoja, jos koneista poistettaisiin ensin siivet ja peräpäät ja hitsattaisiin aina kaksi koneen runkoa peräpäistään yhteen. Tulisi virtaviivaisia puikuloita, joihin pitäisi laittaa vain pyörät alle. Suihkukoneiden pilotteja voisi näin käyttää myös pendoliinokuljettajina, koska heillä on entuudestaan ohjaamokokemusta. Sitä paitsi suihkukoneessa olevaa autopilot-nappulaa ei tarvitsisi käyttää, koska kiskot vievät, minne ne kulloinkin sattuvat viemään.

Käyttäjän epatieteilijat kuva
Jaakko Koskinen

Epätieteilijät päättivät juuri ylimääräisen yhtiökokouksen tai mikä se nyt olikaan. Valittiin hallituista ja vai oliko se sitä rataa vai mitä se ei ollut. Emme tiedä.

Markku Huusko kommentioi ansiokkaasti, että arvostaa epätieteellistä huumoria. Epätieteilijät ovat Huuskon kannanalla ja Finnairin tilanne on paljon enemmän traaginen kuin koominen. Siksipä epätieteilijät kutsuivat kaikki saatavilla olevat luottamusjäsenet ja kehysriihet äkkiä kasaan.

Aluksi pohdittiin, pitäisikö jotkin luottamuselimet erottaa vai ottaa elimelliseksi osaksi jotain. Sihteerin valinnasta rupesi kuitenkin syntymään epäselvyyttä, joten mitään päätöksiä ei toistaiseksi tehty. Odotellaan ensi viikkoon tai jotain.

Jälkipuinnissa syntyi sellainen idea, että jos Finnair ja VR niputettaisiin kuljetusyhtiöksi, niin kuljetussäästöjä voisi syntyä. Matkustajat voisi näet pakata postipaketeiksi, joita taasen Itella tai Matkahuolto voisivat kyörätä paikasta toiseen.

Epätieteilijät kehittelevät parhaillaan matkustuskapselia, joka on viihtyisä. Kapselista puuttuu vessa, joten pientä säätöä pitää vielä tehdä.

Muiden muassa tallinnanlaivoilla ja ruotsinlaivoilla on mukavat kapselit. Kun ostaa lipun, saa asua lähtöpaikasta lähtöpaikkaan aika edullisesti.

Sitäpaitsi jos matkustaa laivalla, voi käydä vaikkapa baarissa.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset